lvdb_log.png Ik heb last van u!
Nieuwsbrief ontvangen?
Voer uw e-mailadres in:
Inschrijven
Uitschrijven


(C) 2006 Steven de Jong

Print deze pagina []


Een burger is geen klant
In behandeling genomen onder ID: aC7QJ_0-fk6IZlR2QSgDVA

[]


Reeds 181 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

Albert - 23-October-2006 @ 18:23
Was de ambtenaar maar niet zo zelfverguld en arrogant.


pim pardoes - 23-October-2006 @ 16:32
Wat je ook zegd,aanhaalt,verwijst,beroep doet op. je wordt als burger als een stuk stront behandeld door meestal arrogante ambtenaren.Dat g.v.d. deze site bestaat arroganter kan het bijna niet.De laatste 3 jaar al E. 40.000,- verloren door een stelletje motherfuckers die niet in staat zijn gewoon hun werk te doen,de wet te handhaven en deze te respecteren.


De kip en het ei - 23-October-2006 @ 12:44
In beginsel is een afnemer van een vrij te kiezen product een klant. Ik beschouw de burger geen klant. Niet elke burger heeft immers recht op elk product dat wordt aangeboden. Alleen welke term je er aan verbindt, zal mij worst zijn. Wat mij irriteert is dat er zoveel mensen in dit land zijn die denken dat ze alles maar kunnen roepen en dan denken het nog te krijgen ook. Als ik al scheldend een witgoed zaak binnen loop, denk ik niet dat ik met een koelkast (het liefst met alles er op en eraan voor de goedkoopste prijs) naar huis ga. En ze komen hem zeker niet brengen! Te vaak zie en hoor ik burgers zich wel op een dergelijke wijze manifesteren. Zij maken het klimaat enkel slechter! Ik zeg dat je hen niet moet benadelen, maar de burger die zich wel kan beheersen belonen, en flink ook!


FCH - 22-October-2006 @ 18:57
Ik herken dit! Deze meneer is, terwijl hij het zelf niet door heeft, bezig om zijn eigen uitvoeringsinstantie te saneren. Want zelfs de politiek kan niets met dit soort opvattingen, dus binnen 5 jaar is meneer werkloos. En een mooie afvloeingsregeling zit er helaas niet in....


Fred - 21-October-2006 @ 14:47
Aan de moderator: Naam van meneer is door zichzelf verwijderd vandaar dat ik zijn naam geplaatst had. Doen we hier aan censuur? Moet je bij de overheid gaan werken!!!


Hans - 21-October-2006 @ 01:13
Beste Ad, Een winkel zonder klanten zal niet lang overleven. Dus wie is dan de koning. Of kun jij een winkel runnen zonder klanten? Zelfs een burgerambtenaar noemt de mensen die hij helpt client of klant. Vecht dit eerst eens uit met je ambtgenoten en val er ons dan pas daarna mee lastig. Maar dat zal wel een tijdje duren voor jullie daar uit zijn. Het is jullie tenslotte aangeleerd om alles uiterst traag te doen. In mijn gemeente is een ambtenaar die id-kaarten afgeeft. Hij laat aan alle KLANTEN zien dat er 2 foto's op de kaart staan. Dit laat hij zelfs aan de kinderen zien die de klant begeleiden. Denk jij nou werkelijk dat het ons iets interreseerd hoeveel koppen er op die id-kaart staan? Doe waarvoor je betaald wordt, en het liefs erg snel, zoals dat door elke winkelier wordt gedaan.


Hans - 20-October-2006 @ 18:19
Beste John. Jou verhaal houdt dus in dat een id- kaart niet veilig zou zijn en een rijbewijscard wel. Wat is het dan moeilijk om e.e.a. te combineren. Je snapt toch wel dat niemand in jou argumentatie geloofd.Het is al jaren bekend dat deze kaarten makkelijk te combineren zijn. Je moet je eens meer verdiepen in deze materie. Maar dat is het probleem bij jullie, jullie kijken niet verder dan je neus lang is en wat jullie van hogerhand wordt voorgekauwd. Jullie ambtenaren onbreekt het aan elke eigen inbreng. Jullie zijn in staat om een kruispunt 3 keer per jaar open te laten breken en elke keer weer opnieuw te laten asfalteren omdat er telkens iets anders moet gebeuren. Probeer is vooruit te kijken en te combineren. In de burgersector zou deze verkwisting allang div. banen gekost hebben.


Ad - 20-October-2006 @ 12:05
Klant is koning. Maar in een winkel niet. De eigenaar van de winkel is koning. De klant is een wederpartij met wie de winkel transacties sluit. Hoe anders is het bij de overheid! Daar zijn de burgers echt koning. Ooit een winkel gezien waar ze op 22 november verkiezingen houden? Bij alle winkels in de stad ben ik klant, maar op het gemeentehuis niet. Daar ben ik veel meer dan klant, daar ben ik koning. En ik hoop niet dat ze daar van mijn geld tegen Jan en Alleman al te klantgericht doen. Gezamenlijk zijn al die mensen daar de baas, maar niet individueel. Ik blijf het er dus mee eens, een burger is géén klant. Een politieman bijvoorbeeld is in onze dienst, in dienst van de gemeenschap. Maar als hij Piet Jansen een bekeuring geeft kan Piet niet zeggen "ik ben je klant, ik betaal je".


John - 20-October-2006 @ 08:34
Oh en Hans, als je niet weet waar je belastingcenten blijven: lees voor de gein eens een overheids- of gemeentebegroting. Dan merk je dat je mee betaalt aan algemene voorzieningen, zoals wegen, straatverlichting, inrichting en onderhoud van speelplaatsen en allerlei andere nuttige voorzieningen. Natuurlijk maakt niet iedereen overal gebruik van. Zo komt gelukkig lang niet iedereen bv in de bijstand terecht. Maar we hebben met elkaar ooit dat wel belangrijk gevonden om die voorzieningen in het leven te roepen. Om in een samenleving voor elkaar te zorgen. Vaak nuttig, soms (schijnbaar) nutteloos. Dat hangt vaak af van wat je op enig moment nodig hebt...


John - 20-October-2006 @ 08:27
Beste Hans. Als ik een rijbewijs koop, dan weet ik ook waar ik mijn geld aan uitgeef. Dat dat op een creditcard past, weten veel mensen inderdaad allang. Hoe je eea goed kunt beveiligen is weer een ander verhaal. Niemand vindt het prettig als een ander op zijn/haar naam in de rondte rijdt met alle gevolgen van dien (boetes voor te hard rijden, voor onverzekerd rijden enz). Dan heb ik het nog niet over het aanvragen van een paspoort, op basis van het overleggen van het rijbewijs. Of vindt u het fijn als een crimineel onder uw naam de wereld rondreist? Gek he, dat ambtenaren hechten aan ook uw veiligheid...?


Hans - 20-October-2006 @ 03:01
Beste John. Als ik een potje pindakaas koop dan weet ik waar ik mijn geld aan uitgeef. Ik betaal belastinggeld zonder dat ik daar zelf profijt van heb. Mijn rijbewijs en id-kaart betaal ik zelf beste John. Dan zie ik op de tv de eerste rijbewijs op creditcardformaat trots uitgereikt worden aan de eerste de beste knullerige minister, terwijl iedereen weet dat het rijbewijs en alle andere gegevens (zoals id-kaart) simpelweg op een kaartje gezet kan worden. Wat een geniale uitvinding toch weer van onze hoogste ambtenaren. Ik snap niet hoe ze dit op tv durven te vertonen. Maar ja, het moet de burger onnodig geld blijven kosten. kom eens met iets nuttigs dat de burger geld bespaart. Weet je waarom de regering elk jaar weer kan bezuinigen op de rijks- en gemeente uitgave ? Vreemd he ? Groetjes.


John - 19-October-2006 @ 18:56
Oh en Hans, jouw stelling is natuurlijk kul. Van de door jou betaalde belasting wordt echt niet alleen ons salaris betaald hoor. En zelfs al is dat wel zo (overigens betaal ik zelf ook gewoon belasting hoor), dan ben jij nog niet mijn werkgever! Als ik Calvé pindakaas koop, betaal ik ook mee aan het salaris van de medewerkers van de Calvé. Maar daarom voel ik me nog niet hun werkgever!


John - 19-October-2006 @ 18:50
Ik ben ambtenaar en het helemaal niet eens met deze last. Als gemeente leveren we producten en diensten, de afnemers zijn daarom klanten. En moeten die weer eens leren dankbaar te zijn? Dankbaar waarvoor? Voor het paspoort dat ze wettelijk verplicht zijn te hebben en gewoon geld voor betalen? Of dankbaar voor het huisvuil dat we ophalen? Scheldkanonade's als iets mis gaat is vaak buitenproportioneel. Maar dankbaarheid? Kom op zeg! Moet ik de bakker dan ook dankbaar zijn dat ik daar brood kan kopen soms?


Luie Hond - 18-October-2006 @ 17:38
Jou taak is de burger van zijn rechtmatige uitkering te voorzien, zonder grote bek te hebben.


Ad - 18-October-2006 @ 11:41
Een burger is geen klant, daar ben ik het wel mee eens. Ik noem een voorbeeld: een burger komt om een bijstandsuitkering. Dan kan die ambtenaar natuurlijk heel klantgericht zijn maar andere burgers moeten die klantgerichtheid betalen. Waarom is men in een duur restaurant klantgerichter dan in een snackbar? Omdat klantgerichtheid duur is en deze rekening rechtstreeks gepresenteerd wordt aan de afnemer van de diensten. Maar de overheid hééft geen klanten. Zij haalt het geld met geweld bij anderen weg en moet dus voorzichtig zijn met daar al te klantgericht mee om te gaan. Om het nog eens anders uit te drukken: Nederland is niet de winkel van Balkenende waarin ik (ALS KLANT) iets mag kopen, nee Nederland is ONZE winkel waarin wij Balkenende als verkoper hebben neergezet.


Jippe - 17-October-2006 @ 23:44
Hoogmoedwaanzin?


Fred - 17-October-2006 @ 01:14
quote: "Ten eerste als men hier anoniem zijn gal kan spuwen dan wijs ik een dergelijke site af." Zijn naam is XXXXXXXX, heeft alleen zijn naam verwijderd (nadat een collega dit gelezen had?) Oeps..... - EDIT VAN MODERATOR: geen namen posten, ook niet als u die onthouden heeft svp.


Hans - 16-October-2006 @ 23:35
Wat? Sinds wanneer is een ambtenaar geen werknemer Herr Fritzz ? Ze moesten ze alleen vaker onslaan,Her Fritzz, als ze (zoals de meeste ambtenaren) de kantjes ervan af lopen en de burger veel (onnodig) geld kosten. Alle ambtenaren worden door de burgers betaald. Dus eigenlijk is de burger geen klant maar zijn werkgever Herr Fritzz. Dus in de toekomst weet elke ambtenaar hoe hij een burger tegemoet dient te treden !!!!Als zijn werkgever dus!!!!! Herr Fritzz.


Marco - 16-October-2006 @ 19:09
Als ambtenaar ben ik het met deze stelling niet eens. Een burger moet je wel als klant behandelen en dat doe ik dus ook.


Wodan - 16-October-2006 @ 15:40
Als je kloten hebt zeg je waar je werkt: zit je binnenkort zonder. (kloten en werk)


Casey - 16-October-2006 @ 15:38
Quote: "de Burger is geen Consument" Sander, jij vindt iemand die voor een uitkering komt geen consument. Zij nemen echter een dienst af bij jullie. De meerderheid van de samenleving heeft ervoor gekozen om deze dienst aan te bieden en het CWI is in het leven geroepen om deze dienst uit te voeren. Daarom zijn wij (elke burger) wel klant. Jammer dat we persoonlijk geen keus hebben, anders was ik in elk geval naar een andere dienstverlener gegaan.


Casey - 16-October-2006 @ 15:22
Quote: "Wie zijn klanten: is dat de burger die zich meldt voor een uitkering? Of zijn dat de werkende belastingbetalers?" Vaak is iemand die zich meld voor een WW uitkering tot voor kort een werkende belastingbetaler.


Robert Engel - 16-October-2006 @ 15:00
Overigens: 'de burger is geen klant.' De gemeente levert diensten aan de burger, waar de burger direct of indirect (veel) geld voor betaald. Zo betaalt men reinigingsrechten. Een burger mag verwachten dat zijn huisvuil goed wordt opgehaald. Een burger haalt zijn paspoort op het gemeentehuis: een leverancier - klant situatie. Het is aardig om te zien hoeveel ambtenaren er zijn die niet geschikt zijn voor hun functie. Ergo, niet eens weten waar ze mee bezig zijn.


Robert Engel - 16-October-2006 @ 14:57
Mijn vriendin vroeg een uitkering aan, want werkgever failliet. Actief, meewerkend en altijd bereid tot het invullen van veel formulieren ging ze naar het UWV. Na vier weken kreeg ze een brief: uitkering afgewezen, want gegevens niet op orde. Dit alles nadat die gegevens waren goedbevonden door een medewerker van het UWV, aan de hand van een checklist. Meteen gebeld, en blijkt dat we gewaarschuwd waren met een brief. Nooit ontvangen. Naar de klachtenlijn gebeld: die belden niet terug. Nog maar eens gebeld. Langs gegaan, wat niet blijkt te kunnen, want zonder afspraak kom je niet binnen. Brieven gestuurd met klachten, na weken een reactie. De gegevens waren in eerste instantie al goed. Pas na gepaste dwang werd de procedure voortgezet. Nee, meneer de ambtenaart, voor U applaudiseer ik.


ik-klaag-over-ambtenaren - 16-October-2006 @ 14:44
waarom moeten wij alles doen, daar heb je iets voor genaamd Overheid, met een achtelijk beleid dat door jullie word uitgevoerd, weet ik kunnen jullie ook niks aan doen maar de overheid moet iets voor de burgers doen, en niet omgekeerd!


Casey - 16-October-2006 @ 14:19
"Adviseur werk en inkomen bij een uitvoeringsinstantie" Zullen we een dealtje maken? Jij beantwoord een uitkeringsaanvraag (Van indiening tot daadwerkelijke uitkering op de rekening) binnen twee weken en ik doe niet vervelend\stomzinnig tegen jouw. Als je mij dan verteld dat de wettelijke besluittermijn 8 weken is (VOOR EEN BESLISSING!!), maar dat je het binnen twee weken gaat regelen, dan blijf ik echt vriendelijk. Als je mij verteld dat het 8 weken duurt, omdat het wettelijk 8 weken MAG duren, Ja dan wordt ik pissig. Dat wordt mijn hypotheekverstrekker ook na een maand of 2.


Bep - 16-October-2006 @ 13:25
Misschien dat jullie als ambtenaren eens uit je eigen wereldje moeten stappen en je niet continue verheven willen voelen boven de "gewone" burger. Zou een stuk gezelliger zijn! Doe je werk, verleen een dienst, wordt je voor betaald. Wat te klagen?... zoek ander werk. O,ja kan naturlijk niet... geen andere werkgever zal een nietsnut zo vorstelijk belonen.


Bodosan - 16-October-2006 @ 10:51
Ik zie de burger wel als klant. Ook aan klanten kan men eisen stellen. Ik vind deze litanie eigenlijk nogal zielig en kan me niet herinneren als uitkeringsbeambte dergelijke opvattingen te hebben gekoesterd. Een klant kan wel irritant zijn, maar dat blijft een individueel gegeven.


Felix - 16-October-2006 @ 09:03
Sander: Blijft dat jij de burger van dienst moet zijn. Jammer?


Sander - 16-October-2006 @ 00:14
Wie zijn klanten: is dat de burger die zich meldt voor een uitkering? Of zijn dat de werkende belastingbetalers? Is dat de hondenbelastingbetaler of is dat de buurtbewoner? Dit is het verschil tussen publieke en een private dienstverlener. De commercie heeft een duidelijk afgebakende doelgroep; de ambtenaar bijna de hele samenleving. De Private doelstelling is eenvoudig winst; de Publieke doelstelling is aan politieke grillen onderhevig en vaak veelzijdig en/of onduidelijk. Ergo: de Burger is geen Consument (het woord 'klant' had ik niet moeten gebruiken) en moet dus niet als zodanig behandeld worden. Beleidsmakers, politiek EN publiek zouden hier meer rekening mee moeten houden.


[]   []
 
[]Documentatie