lvdb_log.png Ik heb last van u!
Nieuwsbrief ontvangen?
Voer uw e-mailadres in:
Inschrijven
Uitschrijven


(C) 2006 Steven de Jong

Print deze pagina []


U houdt geen rekening met de ambtelijke organisatie
In behandeling genomen onder ID: vysJOENJizTrMHn3pgA6ag

Beste burger,

Omdat u waarschijnlijk niet weet hoe de ambtelijke organisatie in elkaar zit en waar onder andere rekening mee gehouden moet worden, heeft u een te snel en een negatief oordeel.

Als u als burger gevraagd wordt om mee te denken, komt het er al snel op neer dat het puur om persoonlijke- maar geen maatschappelijke argumenten gaat.

Met vriendelijke groet,
Wibe Ophof
medewerker Facilitaire Zaken, gemeente Boxtel


Ophof kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'egoïstisch (burger bekommert zich niet om publieke zaak)'.
Gegevens in deze last zijn om privacyredenen gefingeerd
[]


Reeds 74 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

S. - 8-April-2010 @ 19:34
U heeft gelijk! Ik moet eerlijk toegeven dat ik inderdaad niet begrijp hoe de ambtelijke organisatie waar ik mee te maken heb in elkaar zit. Hoe meer ik mij erin verdiep, hoe minder ik ervan begrijp. Een brief van de gemeente met een duidelijke toezegging begrijp ik. Een officieel besluit van het college over dezelfde zaak kan ik ook nog begrijpen, maar de hieraan plotseling toegevoegde voorwaarde ("chantage"??) begrijp ik al iets minder. Vervolgens besluit het college opnieuw over dezelfde zaak om toch opeens ondanks de eerdere toezeggingen niet mee te werken. Inderdaad, ik begrijp niets van deze organisatie! Mijn excuses voor dit onbegrip!


Frank - 9-March-2010 @ 13:36
Het is niet aan de burger om organisaties te begrijpen. Leg dan liever uit welke belangen, termijnen en grenzen er zijn bij het uitleggen van een beslissing of voorafgaand aan een proces. Ik hoef ook niet te begrijpen hoe aardbeien geteeld worden, maar wel dat ze niet te krijgen zijn in de winter.


Evert Zandwijk - 7-October-2009 @ 17:03
Beste Wibe, U heeft geen vertouwen in de keuze die een burger kan maken, ik vind u erg betruul, en u doet net of burgens dommen lastige mensen zijn die niks weten. Veel ambtenaren zoals u, vinden van zich zelf dat ze boven het volk staan, maar zo is het echt niet Wibe.


A. - 4-December-2008 @ 11:16
Een ingewikkelde en ondoorzichtige organisatie is niet in het belang van de maatschappij en al helemaal niet van de burger. Juist een efficiente overheid werkt kostenbesparend.


Gert-Jan - 27-February-2007 @ 23:23
Beste Wibe, Laat ik een vergelijking maken. Stel dat je supermarkt op klachten reageert met de mededeling: u weet niet hoe het bij onze supermarkt werkt. Bovendien stelt u uw persoonlijk belang boven dat van onze supermarkt. Zou je dan anders gaan denken over die supermarkt? Op welke manier?


Lezer - 24-January-2007 @ 21:26
Beste Ambtenaar, Omdat u waarschijnlijk niet weet hoe de Burgers de bureauterreur ervaren en waar onder andere rekening mee gehouden moet worden, heeft u te snel en een negatief oordeel. Als u als Ambtenaar gevraagd wordt om mee te voelen, komt het er al snel op neer dat het puur om persoonlijke- maar geen dienstbare argumenten gaat. Met vriendelijke groet,


Gedupeerde - 17-January-2007 @ 13:25
Dit is mijn voorstelling over hoe het er toe gaat in de ambtelijke organisatie. We hebben 4 oplossingen gereed. Welke gaat het worden ? Oplossing 1 ? Dat is slecht voor bedrijf A. Ok, geschrapt. Oplossing 2 ? Dat zou wel eens nadelig kunnen uitpakken voor bedrijf B. Ok geschrapt. Oplossing 3 ? Bedrijf C zegt dat ze ons dan een proces aan willen doen. Ok, geschrapt. Oplossing 4 dan maar ? Nou, dat zou misschien eventueel in de verre toekomst als dit en dat gebeurt en zus en zo wel eens nadelig kunnen zijn. Ok, ook geschrapt. Dan maar de algemene oplossing. Zeg maar tegen de burger dat hij zeurt en dat hij het zelf schuld is en dat wij niks kunnen doen. Noem die en die advocaat maar dan wint hij toch nooit. Ok. Volgende zaak ?


TrendVolger - 22-December-2006 @ 14:33
Is dit nu echt waar? http://frontpage.fok.nl/nieuws/71750 Als dit klopt klopt 'de overlevering dus echt' Hoewel natuurlijk wel meerdere ambtenaren net die 'ene' zelfde aanwezen en de 40% wellicht niet klopt.


Han - 12-December-2006 @ 00:35
Dat is nou eens een volstrekt correcte stelling, die van dat ik geen rekening houd met de ambtelijke organisatie. Ik hou trouwens ook geen rekening met de banketbakkersorganisatie als ik een Tom Pouce koop. Ook niet met de organisatie van de houtvesterij als ik ergens een netje houtblokken koop voor de haard. Of de organisatie van de digitale cartografen als ik een navigatiesysteem zou willen kopen. Feitelijk hou ik me helemaal niet bezig met de onderliggende organisatie van wat dan ook bij welke aanschaf dan ook. Daar ben ik namelijk helemaal niet in geïnteresseerd. Ik vind het dan ook buitengewoon merkwaardig dat u van mij verlangt dat ik begrip op zou moeten brengen voor de organisatie van de branche waarin u werkzaam bent. Ik ben uw klant (al denken sommige misleide collega's van u daar anders over), dus levert u mij alstublieft zonder dralen het product of de dienst waar ik om vraag. Het vraagstuk van de organisatie wil ik graag buiten beschouwing laten, anders wordt het wel héél ingewikkeld allemaal. Dan moet ik straks ook nog een meedenk-formulier in gaan vullen waarin ik mijn eigen gedachten over de te leveren dienst of het product gerubriceerd moet gaan uitleggen, alsmede hoe ik denk over de onderliggende organisatie en hoe die eventueel verbeterd zou kunnen worden. Niet dat ik daar geen ideeën over heb….


Arnold - 16-November-2006 @ 15:07
Eigenaardig dat de mensen die het hardst schreeuwen niet weten hoe een gemeente werkt. Al die regeltjes waar een ambtenaar zich aan moet houden zijn er gekomen omdat burgers overal inspraak in willen hebben. Besluitvorming wordt vertraagd door alle groeperingen die zonodig hun mening willen geven. Amstenaren hebben ook gewoon een opleiding gevolgd en werken ook hard voor hun centen. De ouderwetse ambtenaar is van een uitstervend ras en dat kan ook niet anders door alle bezuinigingen. Burgers willen alles zo goedkoop mogelijk, wat overigens terecht is, maar op een bepaald moment gaat dat ten koste van de kwaliteit (wegen, groenonderhoud e.d.) en dan beginnen ze te klagen. Overigens zijn de meeste mensen helemaal niet zo negatief over ambtenaren als ze weten hoe de organisatie in elkaar zit


Jip de ambtenaar - 26-October-2006 @ 16:33
Hier worden veel negatieve reacties gegeven op het ambtenaarschap. Daarop reagerende: voltooi eerst maar eens de opleiding die veel ambtenaren hebben genoten, verricht eerst maar eens de complexe werkzaamheden die ambtenaren dagelijks moeten verrichten (overigens zijn ook zij met handen en voeten aan regelgeving gebonden) en probeer daarbij altijd je integriteit hoog te houden. Als je aan die eisen hebt voldaan, is je kritiek redelijk. Overigens zijn er genoeg ambtenaren die werkweken van 50 uur maken.


Wolfje - 24-October-2006 @ 19:13
Uit de onderstaande reacties is ook duidelijk te zien welk soort mensen het ambtelijk apparaat niet begrijpt. Alleen al kijkende naar het taalgebruik en de spelling weet ik genoeg. Ik ben geen ambtenaar en toch begrijp ik de achterliggende organisatie vrij redelijk. Ambtenaren, en dan vooral die aan de publieke loketten: ik voel met u mee. Ook ik heb dag in dag uit te maken met volk wat nog net niet achterlijk genoeg is om de eigen naam te spellen (en sommigen zijn zelfs daar nog te debiel voor). Zij (de 'burgers') leven in een droomwereld en denken dat alles net zo simpel is als zijzelf. Waar deze site zou kunnen helpen wederzijds begrip te kweken wordt het door jan-met-de-pet gebruikt om lekker anoniem ambtenaartjes te bashen. Mensen met een IQ<100 zouden geeneens stemrecht mogen hebben!


Boze Bever - 19-October-2006 @ 14:29
Hee Jippe, is dit nu wat men noemt een lichte aanval van jaloerzie? Het lijkt wel of je solliciteert naar een functie als ambtenaar....


Jippe - 17-October-2006 @ 23:54
Ik word al negatief, als ik de ambtenaar zie zitten. Hij die door de aankoop van zijn huis, genoodzaakt is 40 uur te gaan werken. Die het lieft dit op een makkelijke manier doet. Geen idee heeft waarom de burger boos wordt. Begrijpt niet dat de burger de ambtelijke taal niet vertstaat. Die lieft twee flessen wijn wil voor zijn geleverde prestatie.


ff bellen - 17-October-2006 @ 23:43
ff bellen ... maandag morgen 9:00 --piep dit is het antwoord aparaat..wij geopend van maandag 9:00 tot vrijdag 12:30... maandag middag 14:00 - piep momenteel zijn alle lijnen in gesprek (herhaling 14:30/ 15:00/ 16:00 dinsdag 10:00 momenteel zijn wij niet bereikbaar- -herhaling ( 11:00/12:00/14:00 Woensdag 9:30 aha hij gaat over.hallo..Nee sorry die is niet aanwezig ,werkt alleen op donderdag... Donderdag 10:00 aha hij gaat over..hallo..Nee die is in bespreking.. Donderdag 12:00 piep- wij z'n momenteel aan het lunchen, wij zijn geopend van blablabla.. Donderdag 13:30 aha hij gaat over...hallo hij is er. OH..sorry ik kan u niet helpen u moet bij mijn collega wezen.en die werkt vandaag niet. Vrijdag 11:00 sorry die is in bespreking.. maandag 9:00 sorry maar u heeft niet gebeld !!!


bezorgde burger - 17-October-2006 @ 15:01
beste Jippe, ben jij je er eigenlijk wel van bewust dat veel 'regeltjes'er zijn omdat burgers er onderling niet uitkomen? Burgers (waaronder ik zelf) staan nogal hypocriet tegenover de regelgeving. Toen ik een nieuwe dakkapel wilde vond ik alle regeltjes zeer irritant. Toen mijn overbuurman echter een carport wilde aanleggen en mijn uitzicht dreigde te bederven was ik blij dat die regeltjes er waren. Soms werken regels in je voordeel, een andere keer niet. Daar kunnen ambtenaren niet veel aan doen. En over jouw pleidooi voor het bedrijfsleven gesproken: wel eens geprobeerd een internetprovider te bellen als je internet er uitligt? Overheden zijn geen bedrijven en de samenleving is geen markt.


buitengewoon - 16-October-2006 @ 22:40
De burger denkt dat de gemeenteambtenaar van hun is en dat zij ons de wetten kunnen voorschrijven dus dat wij naar hun pijpen moeten dansen. RESPECT voor ieder mens die een beetje opvoeding heeft genoten. Dus voor wie zich aangesproken voeld geld dit, voor hen die dat niet begrijpen


lastvanjullie - 16-October-2006 @ 12:36
al jullie nu eens wat anders deden als koffie slurpen en de bureacratie achterwege laten ok, maarja jullie voeren geen fluit uit dus sch**t aan de gemeente!


R.B. - 15-October-2006 @ 17:07
Jippe, en dan nog zeggen burgers dat ambtenaren de hele dag niets doen, we hebben het er maar druk mee om het die burger zo moeilijk mogelijk te maken.


Dr. Piet - 15-October-2006 @ 14:58
Ik kan niet goed stilzitten. Zal dus elke dag met human mikado verliezen. brrrr.


R.B. - 15-October-2006 @ 14:25
If you can't beat them, join them


Jippe - 15-October-2006 @ 13:15
De inhoud is van uw vak is, koffiedrinken, druk maken dat de koffieautomaat geen cappuchino afgeeft, ergeren aan de burger, formulieren bedenken, de burger laten wachten omdat u pauze heeft, iets vroeger naar huis, de burger om (on) begrip vragen, aannemen van steekpenningen, het lenenen van papier en vergeten te te brengen, internetten op het werk, ruzie maken met de burger, de burger wijzen op de regels en zeggen dat u ze niet heeft verzonnen, verbazen dat de burger de formulieren niet begrijpt en ik nog wel even door gaan. Denk eens cliëntgericht, zoals in bedrijfsleven. Zorg dat de ambtenaar prestatiegericht gaat werken, inkomsten naar prestatie.


G.C.Varrkevisser - 14-October-2006 @ 16:05
Een ten dienste van de Staatsburger staande overheidsinstantie, dient zich transparant(om een modern woord te gebruiken) op te stellen en zich niet als een dictatoriale boeman te manifesteren. Contact is een twee-richting- activiteit, waarmede assertief dient te worden omgegaan! Wat de één mist, vult de ander aan.Uw positieve houding jegens de burger loont méér dan U heeft geleerd.


R.B. - 14-October-2006 @ 14:15
Dr. Piet, we zijn het weer helemaal eens met elkaar.


Dr. Piet - 14-October-2006 @ 14:08
vak, vak????????????? Nee, zak, zakken vullerij bedoelt u?


R.B. - 14-October-2006 @ 13:32
Dr.Piet we worden er nog voor betaald ook, geweldig vak ambtenaar. Namens het ambtenarenfront


Dr. Piet - 14-October-2006 @ 13:06
Zo gaat dat met ambtenaren: veel zeiken en weinig doen.


R.B. - 14-October-2006 @ 10:33
regrub uoy kcuf De vijfde kolonne


Jan - 13-October-2006 @ 23:45
Ambtenaren leg u neder bij de lasten die van uwe schouders zijn gevallen en dut in. Het werk is niet zwaar en burgermannetjes kunt u weerstaan. U bent op de hoogte van maatregelen van bestuur voordat ze de burger zullen treffen. U zit op strategische plekken in uw kantoren en overziet de samenleving. Beschikt u als een der Machten niet over de meeste manipulerende krachten, namelijk die van de tijd. Doe er uw voordeel mee en dien de burger en laat u niet afleiden door uitzonderingen.


duaal ambtenaar - 13-October-2006 @ 23:33
Omdat u waarschijnlijk niet weet hoe de ambt elijke organisatie in elkaar zit en waar onde r andere rekening mee gehouden moet worden, heef t u een te snel en een negatief oordeel﷯ ﷯﷯﷯Max.


[]   []
 
[]Documentatie